Op deze pagina
ToggleFris Gedacht – De waarheid over elektrisch rijden en zero-emissiezones
Door Michael van Mobiele Cleaners
Ondernemen is een vak. Maar tegenwoordig voelt het ook vaak alsof je halve dagen kwijt bent aan bijzaken: administratie, belastingregels, verzekering-zaken tot je erbij neervalt, webteksten aanpassen, updates bijhouden, ZZP-wetten checken… En alsof dat nog niet genoeg is, mag je sinds kort ook een studie maken van de nieuwe milieuregels. Zero-missie-zones. CO2-beleid. BPM-nieuws. Wat je allemaal niet nodig hebt als je gewoon bij klanten meubels komt reinigen.
Van stoel naar wetboek
Laat Mobiele Cleaners nu nét een bedrijf zijn dat dagelijks met bedrijfswagens door Nederland rijdt. Soms bij particulieren op locatie, dan weer bij grote bedrijven om 100+ bureaustoelen te reinigen. Onze voertuigen zijn onmisbaar. Maar dan krijg je als ondernemer ineens te horen dat je met je bestaande dieselbus straks bepaalde steden niet meer in mag. Vanaf 2025. Omdat het geen uitstootvrije auto is.
We hadden een Mercedes Citan (diesel, 2016), inmiddels richting de 320.000 kilometer. Een topbus, met ijzersterk Renault-blok. Maar ja, volgens de nieuwe regels telt dat niet. Zero-emissie betekent: géén uitlaat. Dus ook géén LPG. Alleen nog elektrisch óf waterstof.
We stapten dus naar de showroom. Prachtige elektrische bedrijfswagens hoor, daar niet van. Totdat je het prijskaartje ziet. Je bent zo 40.000 tot 55.000 euro verder. En ja, die subsidies? Die zijn al grotendeels verbruikt door de Tesla’s die al op de A2 voorbij vliegen.
En dan hoor je van de verkoper: “Ja, er staat 350 km actieradius, maar met airco aan, radio aan, je gereedschap achterin… mag je blij zijn als je 220 km haalt.”
Nou rijden wij met Mobiele Cleaners soms 450 km op een dag. Moet je dan tussendoor twee keer een half uur snelladen? Goed plannen dus. Maar wat als je vertraging hebt? Geen laadplek vrij? Of wél plek, maar laadstress – omdat het nét te langzaam gaat? (Nieuwe term trouwens: laadstress – echt waar.)
En dan nu even over de accu’s
M’n zus kreeg onlangs een elektrische auto van de zaak. Grote corporate. Goed voorbeeld, zeggen ze dan. Maar toen ze me vertelde dat de meeste accu’s cobalt bevatten uit Congo, waar kinderen onder gevaarlijke omstandigheden in mijnen werken, viel ik even stil.
Kinderen vanaf 7 jaar, zonder helm, graven in de modder naar grondstoffen die in jouw accu terechtkomen. Dat kan ik als vader van vier kinderen écht niet los zien van m’n ondernemersbeslissingen.
En dan zeggen ze: elektrisch is zó schoon. Ja… behalve dat 48% van de Nederlandse stroom nog uit gas- en kolencentrales komt. Dus je rijdt op rook, rook uit een andere pijp.
Wat hebben wij besloten?
Wij hebben nog net op tijd een nieuwe dieselbus aangeschaft. Euro 6. Dankzij een maas in de wet (BPM-voordeel), konden we deze zakelijk nog aantrekkelijk inkopen. Daarmee mogen we – als het beleid niet wijzigt – tot 2028 of zelfs 2029 nog gewoon alle zero-emissiezones in.
Dat geeft ons ademruimte. Daarna? Geen idee. Misschien dan alsnog overstappen. Of een aparte wagen voor die gebieden. Misschien een kleine elektrische erbij. Misschien zeggen we sommige opdrachten af omdat het niet meer rendabel is.
Wat ik vooral wil zeggen:
Ondernemen is keuzes maken – maar de kaders worden steeds kleiner.
Je moet niet alleen goed zijn in je vak, maar ook belastingadviseur, jurist én beleidskenner zijn.
Voor wie de regels echt wil snappen – hier de feiten op een rij:
🚫 Zero-emissiezone (ZE-zone)
Vanaf 1 januari 2025 in o.a. Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch:
- Alleen volledig elektrische of waterstof bestelwagens/vrachtwagens toegestaan
- Diesel Euro 5 toegestaan t/m eind 2026
- Diesel Euro 6 toegestaan t/m eind 2028/2029 (afhankelijk van kenteken)
- LPG = géén zero-emissie → verboden in ZE-zone vanaf 2025 (zakelijk)
- Particuliere auto’s met LPG: wel toegestaan, zolang het geen bedrijfswagen is
🚧 Milieuzones (nu al actief)
- Gaan over personen- én bestelauto’s
- Gaan meestal alleen over diesels (Euro 0–3 verboden)
- LPG en benzinewagens zijn nog toegestaan in alle milieuzones
💸 Aanschaf & verbruik
- Dieselbedrijfswagen: v.a. €18.000 – €35.000
- Elektrische bestelbus: v.a. €40.000 – €55.000 (nieuw), €9.000–€15.000 (gebruikt)
- EV-laadkosten: ± €0,04 per km (bij thuisladen)
- Dieselverbruik: ± €0,13 – €0,16 per km
- Besparing EV: tot €5.000 – €10.000 per jaar bij intensief gebruik
🔋 Laden & range
- Actieradius in praktijk: vaak 20–40% lager dan op papier
- Thuisladen (AC): 4–12 uur
- Snelladen (DC): ± 30 min voor 10–80%
- 450 km per dag rijden met EV? Alleen haalbaar met 2 geplande laadmomenten per dag
🔋 Accu vervangen?
- Kangoo Z.E. accupakket: €5.000 – €9.500
- Revisie mogelijk vanaf ± €1.500
- Nieuwe accuprijzen dalen elk jaar, maar zijn nu nog prijzig
Tot slot: ondernemen is prachtig – maar de regeldruk en klimaatkeuzes maken het soms oneerlijk zwaar. Deze blog is geen anti-EV-betoog, maar een eerlijk geluid van een ondernemer die gewoon zijn werk wil doen, zonder elke dag bang te zijn dat hij ergens niet meer mag komen.
👉 Deel deze blog gerust als je collega-ondernemers kent die met dezelfde vragen zitten. Samen houden we het overzichtelijk – én eerlijk.